Saskatchewan -- life, work & business

وبلاگ کار , زندگی , بیزینس در سسکچوان

Saskatchewan -- life, work & business

وبلاگ کار , زندگی , بیزینس در سسکچوان

آیا می خواهید در رجاینا زندگی کنید؟

طفلک این شهر رجاینا مهجور مونده , نه دانشجویان ایرانی در رجاینا ازش نامی می برند , نه کسی راجع به اون به فارسی مطلب می نویسه . راستش خود ما هم به عنوان نویسندگان وبلاگ سسکچوان در مقام مرکزیت رجاینا بر استان سسکچوان واجب بود که مطالب بیشتری از آن بگوییم تا شاید باشد که مقصد برخی ایرانیان مهاجر در کانادا قرار گیرد .

رجاینا را در یک کلام می توان مرکز استانی آرام , ارزان و زیبا در کانادا شناخت . این شهر با جمعیتی کمی بیش از 200 هزار نفر یکی از بزرگترین پارکهای شهری دنیا را بخود اختصاص داده است . واسکانا پارک در کنار دریاچه زیبای واسکانا یکی از مناظر زیبای طبیعی و شهری را بوجود آورده که واقعا دیدن هرروزه آن چشمها را می نوازد.

 در پستهای قبلی تصاویر زیبایی از شهر رجاینا به نمایش گذاشتیم که می توانید دوباره نگاهی به این تصاویر بیاندازید . اما در این پست قصد داریم این شهر را از زوایای گوناگون با کمک نمودار های دولت کانادا ببینیم .

اشتغال

طی برنامه ریزی های انجام شده بنا بر این است که با بوجود آمدن بیش از 6000 فرصت شغلی جمعیت شاغل این شهر از رقم 110 هزار نفر در سال 2007 به 116 هزار نفر در سال 2012 برسد . که یک رشد 1.2 درصد در سال را نیازمند است 

 

 

قیمت خانه

طبق آمار دولتی قیمت خانه در شهر رجاینا نسبت به سسکتون کمتر است . اما اگر از خود ساکنین رجاینا سوال کنیم , می گویند تفاوت آنچنانی وجود ندارد . بهر حال واقعیت این است که حداقل قیمت یک خانه مشابه در رجاینا نسبت به سسکتون در شرایط مشابه 10% ارزانتر است . البته قیمت خانه در رجاینا نسبت به سایر شهر های کانادایی مانند ونکوور تا 60% ارزانتر است 

 

  

هزینه زندگی

مجموع هزینه خانوار و مالیاتهای یک خانواده در سال 2008 برای شهر رجاینا نزدیک به 20 هزار دلار بوده است. که می توان گفت در کانادا بسیار رقم پایینی است . نزدیک ترین شهر ها از این نظر شهر وینیپگ مرکز استان منیتوبا بوده که هزنه زندگی در آن سالانه نزدیک به 22 هزار دلار بوده و شهر بعدی سسکتون در خود استان سسکچوان است که با 23هزار دلار در سال از این حیث سومین رتبه را دارد . و ونکوور با سالی نزدیک به 40 هزار دلار هزنه و مالیات از پر هزینه ترین شهر های کانادا برای زندگی به حساب می آید. 

 

  

بیکاری

رقم بیکاری در شهر رجاینا 5% در سال 2007 بوده است البته شهردار رجاینا در سخنرانیهاش قول داده این رقم رو تا دو سال آینده به کمتر از 4% برسونه ولی به هر صورت در شرایط کنونی این شهر در بین شهر های بزرگ کانادا رتبه 6 رو از نظر بیکاری داره یعنی کمترین بیکاری به شهر کلگری تعلق داره و پس از آن ادمونتون , سسکتون و ونکوور کمترین نیروی کار بیکار رو به خودش اختصاص داده و سپس شهر وینیپگ و پس از آن رجاینا مکان های بعدی را از نظر بیکاری اشغال کرده اند . جالب است درصد نیروی کار بیکار در شهر تورنتو و مونترال بیش از شهر رجاینا است. 

 

 

 

رشد اقتصادی

درصد رشد تولید ناخالص داخلی یا GDP به عنوان یکی از ملاک های تعیین کننده رشد اقتصادی است . همانطور که در خبرهای مربوط به پستهای قبلی خواندید استان سسکچوان بیشترین دصد رشد ناخالص داخلی کانادا را در سال جاری به خود اختصاص داده است . در این بین با مقایسه شهر ها در می یابیم که شهر سسکتون با رشد 5/5 درصد در کانادا مقام اول را دارد و پس از آن شهر رجاینا و وینیپگ با رشد 4 رصدی در صدر قرار دارند . کمترین رشد را دربین شهر های بزرگ کانادا شهر مونترال داشته است . 

 

 

  

دریاچه واسکانا در شهر رجاینا

   

 

استادیوم بزرگ شهر رجاینا 

اقتصاد دنیا در رکود و اقتصاد کانادا ؟

می دانیم رکودی که با یک حرکت آرام تقریبا از اقتصاد آمریکا شروع شد و اقتصاد جهان را مورد تاثیر قرار داد , همچنان علیرغم تزریق پولهای فراوان به اقتصاد کشور های بزرگ اقتصادی و کمکهای دولتی به اقتصاد این کشور ها کاملا مهار نشده است .

در این بین شرایط اقتصادی کانادا با توجه به اینکه استانهای این کشور در بسیاری از سیاست ها مستقل هستند هر یک شرایط خاص خود را دارند ونهایتا وضعیت اقتصادی کانادا برآیندی از مجموع وضعیت اقتصادی تمام استانها خواهد بود.

ولی اینطور که از اخبار می شنویم وضعیت اقتصادی استان سسکچوان نه تنها با بحران جدی روبه رو نیست بلکه در پاره ای موارد با رشد نیز مواجه بوده است.  

 

 

بر اساس گزارش گروه خبری وبلاگ سسکچوان : استان سسکچوان با بیش از 23 درصد رشد تولید کالا در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته دومین رقم را در رشد تولید کالا در کانادا کسب کرد .

بر اساس همین خبر نیوفاندلند و لابرادور در مکان نخست ایستاد و این رقم برای کل کشور کانادا در همین زمان نسبت به سال گذشته 8 درصد بوده است.

از طرفی در ماه سپتامبر فروش وسائط نقلیه موتوری در سسکچوان با رشد 14 درصدی در شرایطی صورت گرفت که کل کشور کانادا رقم 2 درصد را تجربه کرده بود و این اعداد و ارقام باعث شد که استان سسکچوان در بین استانهای کانادا رتبه سوم را از این حیث به خود اختصاص دهد .

لایل استوارت وزیر اقتصاد و نوآوری سسکچوان گفت : " اینها دلایل مناسبی است تا با دید خوشبینانه به اقتصاد سسکچوان بنگریم علیرغم درگیری اقتصادی که جهان را فرا گرفته است ".

همچنین در 13 نوامبر 2008 یعنی 3 روز قبل کانفرنس برد کانادا (the Conference Board of Canada ) دورنمای اقتصادی استانهای کانادا را در پاییز 2008 منتشر کرد که بر اساس آن رشد حقیقی تولید ناخالص داخلی ( GDP ) در سال 2008 برای استان سسکچوان 5.2  درصد طرح ریزی شده است و برای سال 2009 این رقم 3.6  درصد پیش بینی می شود که برای هر دو سال این رقم بیشترین رشد تولین ناخالص داخلی در کل کانادا است .

بخشی از متن اصلی خبر :   

Yesterday, the Conference Board of Canada released its Provincial Outlook for Autumn 2008. The report indicates Saskatchewan is projected to have a 5.2 per cent increase in real GDP for 2008 and 3.6 per cent in 2009, the best performance in the nation for both years.

"When the Conference Board of Canada suggests our economy is in an enviable position of continuing this stellar economic growth, it adds to building the business and consumer confidence necessary for growth," Stewart said. "We are at a critical time in our history - and I believe the steps we have taken to reduce taxes and to reduce our debt are prudent measures that will contribute to our economic growth for a long time to come."

استاد ایرانی، برنده جایزه اول انجمن مهندسان متخصص انتاریو

 دکتر سهراب روحانی، استاد دانشگاه وسترن انتاریو در رشته مهندسی شیمی و بیومدیکال، موفق شد ، مدال و جایزه اول مهندسی انتاریو را در بخش تحقیق و توسعه کسب کند.
این مدال بطور مشترک از سوی انجمن مهندسین متخصص انتاریو (OSPE) و مهندسان متخصص انتاریو (PEO) به خاطر تلاش شایان توجه ایشان در زمینه رشته تخصصی خود اهدا می شود.
دکتر روحانی دارای شهرت بین المللی پژوهش در زمینه بلورسازی شیمیایی و تولیدات دارویی است. وی توانست علم مهندسی شیمی را بطور کاربردی در تولید دارو وارد کند که این امر منجر به تولید بهتر و خالص تر دارو ها می گردد.
جایزه مذکور طی مراسم باشکوهی روز 15 نوامبر در موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو به ایشان اهدا می شود. 

 


دکتر سهراب روحانی که دانش آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه شیراز است. مدرک دکترای خود را از دانشگاه Wales در رشته کنترل مواد اخذ نمود و پس از طی 2 سال در انستیتوی فنی فدرال سوئیس در زوریخ، در سال 1982 در دانشگاه ساسکچوان کانادا مشغول تدریس شد و از سال 1992 تاکنون نیز در دانشگاه وسترن انتاریو در شهر لندن انتاریو پیوست.
اضافه می شود انجمن مهندسی انتاریو بالاترین موسسه تخصصی است که بر کلیه امور زیربنایی پژوهشی و فنی جاری در سطح ایالت ، نظارت می کند. مهندسان متخصص انتاریو نیز مسئولیت نظارت و صدور مجوزهای تخصصی برای اشخاص و شرکت ها و همچنین تعیین استانداردهای فنی را برعهده دارد.  

 

=============================================== 

به نقل از سایت ایرانتو